Maria Montessori byla přesvědčena, že děti se rodí již s určitou schopností jazyka, ta ale není vázaná na nějaký speciální, konkrétní jazyk, člověk se může naučit jakémukoliv jazyku, protože lidský mozek je na jazyk predisponován.
Byla si také vědoma toho, že dítě není limitováno při osvojování vícero jazyků, a že v období od narození do tří let absorbuje jakýkoli jazyk, který je v jeho okolí, s kterým může přijít do přímého kontaktu, který ho obklopuje, v jeho celistvosti a totalitě. K osvojování jazyka mu také pomáhají přirozené lidské tendence – především touha a potřeba sdílet a komunikovat a senzitivní jazykové období, které je nejdelším a nejrozmanitějším senzitivním obdobím v 1. vývojové fázi dítěte. Díky této Velké Montessori trojce se dítě může naučit snadno, trvale, kompletně a zadarmo tolik jazyků, kolik mu jsme schopni nabídnout.
Z toho nám jasně vyplývá, jak důležité a nevratné je v prvních třech letech života dát dítěti šanci, aby mohlo přijít do styku s více jazyky, nejen pouze se svou rodnou řečí. Ideální situací je bilingvní prostředí, pro něž ale platí jedno zlaté pravidlo – jeden jazyk – jedna tvář.
V případě dvoujazyčných manželství by tedy měla maminka hovořit přímo na dítě česky, tatínek anglicky, mezi sebou mohou hovořit jakýmkoli jazykem.
Pokud dítě nepochází z bilingvní rodiny a nenavštěvuje dvoujazyčné výchovně vzdělávací zařízení, nebo pokud není možnost zajistit mu cizojazyčnou chůvu, můžeme dítěti v cizím jazyce alespoň číst, zpívat a říkat básničky. Dítě absorbuje jazyk, který je na ně přímo směřován v jeho komplexnosti a umění cizího jazyka se tak stane trvalým. Televize či počítačové programy v tomto případě nefungují.
První podfáze (0-2 ½ – 3 roky) je nevědomým obdobím ve vývoji jazyka – dítě jazyk absorbuje a třídí.V 1.vývojové fázi rozdělujeme dvě jazyková období:
Je obdobím před mluvením. Tzn. období vnitřní práce jazyka – dítě jazyk absorbuje, ale zvnějšku není proces tolik viditelný.
“V jednom roce dítě říká své první záměrné slovo. Žvatlá stejně jako před tím, ale jeho žvatlání má důvod, a tento záměr je důkazem vědomé inteligence… Uvědomuje si, že jazyk odkazuje na jeho okolí a jeho přání vědomě jej zdokonalit se stává větším.“ (Maria Montessori, Absorbující mysl, Kap. 11, str. 111)
Před dovršením třetího roku věku používá dítě strukturovaný srozumitelný jazyk a jak Montessori říká:…dítě, v úplném vlastnictví své nové síly, mluví a mluví bez ustání.“ (Maria Montessori, AM, Kap. 10, str. 114)
Exploze myšlenek – nové období utváření jazyka, které probíhá bez dalších explozí, ale s velkým zájmem a spontánností. Dítě se teď učí spoustu názvů a doplňuje syntax. Dítě zůstává během druhého období jazykového vývoje i nadále na jazyk senzitivní. V této době je dítě ve školce a jazykové vzdělávání je stále velmi důležité.
Doporučení:
Nikdy neshazujeme děti v jejich jazykovém rozvoji, když ho objevují a pokouší se ho uchopit.
Skvělá příležitost, jak učit jazyk je jakákoli spolupráce s dítětem, jakákoli zkušenost může být přetransformována na řeč, např. vaření, úklid či nakupování může být skvělou jazykovou lekcí.
Aby se dítě jazyku naučilo, musí být jazyk kolem něj, dítě ho potřebuje absorbovat. Čím bohatší bude jazyk kolem dítěte, tím více ho dítě absorbuje. Je tedy potřeba dítěti v tomto věnovat pozornost, aby mohlo absorbovat svůj rodný jazyk.